Over mij

Studie

In 1995 ben ik afgestudeerd aan de HIO (Hoger Informatica Onderwijs) in Enschede.
Tijdens deze opleiding ben ik werkzaam geweest bij AX-Digital in Rome, Italië en bij Siemens Nixdorf in Paderborn, Duitsland.

 

Bright Alley

Na mijn studie ben ik 5 jaar werkzaam geweest bij Bright Alley (voorheen NOB Interactive), waar ik als Software Engineer gewerkt heb aan websites van gerenommeerde bedrijven zoals Shell, NS, Kluwer en KNVB.

 

Webpower

In de periode 2000-2013 ben ik als mede-oprichter en CTO van Webpower verantwoordelijk geweest voor de productontwikkeling en infrastructuur van de produkten Phoundry (CMS), DMfacts (Analytics) en DMdelivery (E-mail Marketing).
Dit was voor mij een periode vol uitdagingen, ervaringen en leermomenten. In 13 jaar tijd is Webpower met haar belangrijkste produkt DMdelivery uitgegroeid tot een organisatie met kantoren in Nederland, Zweden, Duitsland en China en meer dan 100 werknemers. Met het versturen van meer dan 3 miljard emails per jaar was het belangrijk om een stabiel en schaalbaar platform te ontwerpen waarmee alle opens, kliks en responses worden geregistreerd en geanalyseerd tbv rapportages en statistieken.
Om de enorme datastromen en piekmomenten te kunnen afhandelen is er een infrastructuur ontworpen waarbij gebruik is gemaakt van Xen (virtualisatie), Loadbalancing technieken en Failover systemen. Alle processen voor het verzenden en afhandelen van responses zijn van elkaar losgekoppeld zodat opschalen van benodigde capaciteit heel nauwkeurig kan plaatsvinden. Daarnaast werd er constant gekeken naar optimalisatie-mogelijkheden in de opslag en verwerking van de data.

Daarnaast heb ik ruime ervaring opgedaan met het optimaliseren van de deliverability van e-mail. Niet alleen de juiste technische inrichting van zaken als SPF, DKIM en DMARC is daarbij van belang, maar ook de inrichting van van de processen. Denk daarbij aan e-mail frequentie, afhandeling van afmelders, bounces en natuurlijk uiteindelijk de perceptie van de ontvanger. Ziet de ontvanger jouw mail wel als een gewenste e-mail? En wat kun je er aan doen om dat te optimaliseren?

 

Sparkfield

In 2012 heb ik besloten om de uitdagingen van een internationaal bedrijf te verruilen voor een bestaan als Freelance internet specialist, waarbij ik op projectbasis ondersteuning biedt bij implementaties van projecten en systemen, maar ook bij vraagstukken over het optimaliseren van de inbox-placement van e-mail.

Heb je ondersteuning nodig?
Neem dan gerust contact met mij op, wellicht kan ik iets voor je betekenen.